Dom Spotkań z Historią
Warszawa, ul. Karowa 20
5 czerwca - 19 września 2018 r.

Krzysztof Miller. Rok 1989.

„Krzysztof Miller. Rok 1989”, wystawa w Domu Spotkań z Historią w Warszawie. Fot. M. Grygiel

Czerwiec to dobry miesiąc, by wrócić do 1989 roku. Był to rok wyjątkowy, bardzo istotny dla historii Polski, a właściwie dla całej Europy. Rok ogromnych przemian spowodowanych ważnymi wydarzeniami historycznymi w rezultacie których doszło do obalenia systemu komunistycznego i do odzyskania przez Polskę suwerenności, a potem także przez pozostałe kraje tzw. bloku wschodniego.

„Krzysztof Miller. Rok 1989”, wystawa w Domu Spotkań z Historią w Warszawie. Fot. M. Grygiel
„Krzysztof Miller. Rok 1989”, wystawa w Domu Spotkań z Historią w Warszawie. Fot. M. Grygiel

Taki zwrot dziejowy jest niesamowitym polem działania dla ludzi aktywnych, którzy zaangażowani są w pełni w to, co aktualnie się dzieje. Na pewno do nich należał Krzysztof Miller, wybitny fotograf, którego kariera zawodowa wtedy właśnie nabrała niesamowitego przyspieszenia.

Wystawa prezentowana od kilku dni w Domu Spotkań z Historią powstała właśnie w oparciu o jego zdjęcia. Kuratorzy Katarzyna Puchalska i Waldemar Gorlewski (który z Krzysztofem przepracował potem razem w Gazecie Wyborczej 25 lat) wybrali 90 zdjęć, które eksponowane są w postaci wydruków, plus 150 slajdów, które można zobaczyć na monitorach umieszczonych w starannie i ciekawie zaaranżowanej przestrzeni wystawy.

„Krzysztof Miller. Rok 1989”, wystawa w Domu Spotkań z Historią w Warszawie. Fot. M. Grygiel
„Krzysztof Miller. Rok 1989”, wystawa w Domu Spotkań z Historią w Warszawie. Fot. M. Grygiel
Portret Krzysztofa Millera na wystawie "Rok 1989"

Oglądając poszczególne wydarzenia utrwalane na gorąco przez Millera: obrady okrągłego stołu, manifestacje, demonstracje, życie polityczne i codzienne, rewolucję aksamitną w Czechosłowacji czy dramatyczne wydarzenia w grudniu 1989 roku w Rumunii obalające reżim Ceaucescu, nie trudno dostrzec jak szybko Krzysztof Miller stawał się wytrawnym fotoreporterem. Początkowo jako aktywny uczestnik kultury alternatywnej, działacz NZSu, będąc tak blisko tego kotła zdarzeń, które działy się lawinowo doskonale wykorzystał odpowiednią chwilę, by swoimi zdjęciami potwierdzić, że fotografia reporterska otrzymała od historii znakomity moment dla potwierdzenia tezy o wartości wizualnego, dokumentalnego przekazu.

Przed otwarciem oficjalnym wystawy pokazano dwa filmy w których takie osoby jak: Anna Beata Bohdziewicz, Wojciech Druszcz, Czarek Sokołowski, Jacek Marczewski, Paweł Smoleński (wielokrotnie podróżował z Millerem w różne rejony konfliktów światowych), Marcin Meller, Kazik Staszewski, Krzysztof Skiba opowiadają o swoich relacjach z Krzysztofem Millerem, próbują opisać jak go zapamiętali z tamtego początkowego, tak istotnego dla jego fotograficznej drogi czasu. Te świadectwa bardzo dopełniają odbiór tych fotografii, wzbogacają naszą wiedzę o tym wybitnym, niezwykle utalentowanym „odważnym wrażliwcu”, jak go nazwał Waldemar Gorlewski podczas otwarcia.

Wystawa Krzysztofa Millera ma również zasadnicze przesłanie: pokazuje na czym polega etos fotografia, a przede wszystkim na czym polega dobra fotografia zmuszająca do refleksji nad tak szybko dziejącą się historią. Rok 1989 i jego dynamika, to czas, kiedy Krzysztof Miller trafił na odpowiedni moment, by stać się później jednym z największych współczesnych fotoreporterów. Wystawie towarzyszy publikacja ze zdjęciami Krzysztofa Millera z 1989 roku.

Marek Grygiel

„Krzysztof Miller. Rok 1989”, wystawa w Domu Spotkań z Historią w Warszawie. Fot. M. Grygiel
„Krzysztof Miller. Rok 1989”, wystawa w Domu Spotkań z Historią w Warszawie. Fot. M. Grygiel
„Krzysztof Miller. Rok 1989”, wystawa w Domu Spotkań z Historią w Warszawie. Fot. M. Grygiel
„Krzysztof Miller. Rok 1989”, wystawa w Domu Spotkań z Historią w Warszawie. Fot. M. Grygiel
„Pollock potrafi” – happening Pomarańczowej Alternatywy. Warszawa, pasaż Stefana Wiecheckiego „Wiecha”, 24 lutego 1989. Fot. Krzysztof Miller (Agencja Gazeta)
„Marsz gwiaździsty”, NZS, Pałac Kultury i Nauki, Warszawa, 20 kwietnia 1989.
Fot. Krzysztof Miller (Agencja Gazeta)
Warszawa, ulica Batorego na Mokotowie, 24 maja 1989. Fot. Krzysztof Miller (Agencja Gazeta)
Aksamitna rewolucja – wystąpienia, które doprowadziły do obalenia systemu demokracji ludowej i transformacji ustrojowej Czechosłowacji. Praga, plac Wacława, 29 listopada 1989.
Fot. Krzysztof Miller (Agencja Gazeta)
Spalony gmach biblioteki uniwersyteckiej, Bukareszt, Rumunia, 26–29 grudnia 1989.
Fot. Krzysztof Miller (Agencja Gazeta)
Emisja nagrania z procesu i egzekucji Nicolae Ceauşescu, prezydenta Rumunii (1974–89) i sekretarza generalnego Rumuńskiej Partii Komunistycznej (1965–89) rozstrzelanego z wyroku sądu wojskowego 25 grudnia 1989. Fot. Krzysztof Miller (Agencja Gazeta)
Warszawa, Nowy Świat, 1 maja 1989. Fot. Krzysztof Miller (Agencja Gazeta)
Rozbiórka pomnika Feliksa Dzierżyńskiego na placu jego imienia (dziś plac Bankowy). Warszawa, 17 listopada 1989. Fot. Krzysztof Miller (Agencja Gazeta)
Demonstracja „Jaruzelski musi odejść”. Warszawa, Aleje Jerozolimskie, 30 czerwca 1989. Fot. Krzysztof Miller (Agencja Gazeta)



Poprzednio w FOTOTAPECIE m.in.:


Zobacz też:

Rok 1989 był rokiem przełomowym dla Polski i dla naszego regionu, ale był również przełomowy dla Krzysztofa Millera. Z fotografa-amatora, który towarzyszył demonstracjom NZS-u, stał się profesjonalnym fotoreporterem jednego z najważniejszych dzienników w wolnej Polsce – podkreślili kuratorzy wystawy Katarzyna Puchalska i Waldemar Gorlewski. Fot. M. Grygiel

 



Spis treści

Copyright © 1997-2022 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2022 Zeta-Media Inc.